[What follows are excerpts from an article headlined Wat kunnen resten MH17 vertellen? (“What can the remains of MH17 disclose?”) published yesterday on the Dutch website Nieuwsuur website:]
Bijna vier maanden na de ramp liggen de brokstukken van rampvlucht MH17 nog verspreid op de crashsite in Oost-Oekraïne. De Onderzoeksraad voor Veiligheid wil op korte termijn met de berging beginnen en in Nederland een reconstructie maken van het vliegtuigwrak. Wat kan zo'n reconstructie zeggen over de oorzaak? (...)
Het is de vraag of een reconstructie nieuw licht kan schijnen op de oorzaak van het neerstorten van MH17. In het verleden zijn twee keer eerder reconstructies van vliegrampen gemaakt: de Lockerbie-ramp en het ongeluk met TWA-vlucht 800. Die konden in beide gevallen uitsluitsel geven over de oorzaak.
Bij het Schotse plaatsje Lockerbie kwam in 1988 een toestel van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij PanAm neer. Uit de reconstructie van het ongeluk bleek dat een bom in het bagageruim de oorzaak van de crash was. Maar de schuldvraag is nooit opgelost. De enige die voor de aanslag is veroordeeld is de Libische oud-spion Megrahi. Hij had geregeld dat er een koffer met een bom aan boord kwam.
Almost four months after the disaster the debris of disaster flight MH17 is still scattered at the crash site in eastern Ukraine. The [Dutch] Investigation Safety Board wants to start the recovery in the short term and make a reconstruction in the Netherlands of the wreck. What can such a reconstruction say about the cause? (...)
The question is whether a reconstruction can shed new light on the cause of the crash of MH17. Twice in the past reconstructions of aviation disasters have been made: the Lockerbie disaster and the accident involving TWA flight 800. In both cases they provided information about the cause.
In the Scottish town of Lockerbie a plane of the US airline Pan Am came down in 1988. The reconstruction of the accident revealed that a bomb in the luggage hold was the cause of the crash. But the question of guilt has never been resolved. The only person convicted of the attack was the Libyan former spy Megrahi. He had arranged that a suitcase with a bomb was on board.
[RB: It is interesting that the article states that the question of guilt has never been resolved. Perhaps Justice for Megrahi is getting somewhere, internationally at least.]
Bijna vier maanden na de ramp liggen de brokstukken van rampvlucht MH17 nog verspreid op de crashsite in Oost-Oekraïne. De Onderzoeksraad voor Veiligheid wil op korte termijn met de berging beginnen en in Nederland een reconstructie maken van het vliegtuigwrak. Wat kan zo'n reconstructie zeggen over de oorzaak? (...)
Het is de vraag of een reconstructie nieuw licht kan schijnen op de oorzaak van het neerstorten van MH17. In het verleden zijn twee keer eerder reconstructies van vliegrampen gemaakt: de Lockerbie-ramp en het ongeluk met TWA-vlucht 800. Die konden in beide gevallen uitsluitsel geven over de oorzaak.
Bij het Schotse plaatsje Lockerbie kwam in 1988 een toestel van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij PanAm neer. Uit de reconstructie van het ongeluk bleek dat een bom in het bagageruim de oorzaak van de crash was. Maar de schuldvraag is nooit opgelost. De enige die voor de aanslag is veroordeeld is de Libische oud-spion Megrahi. Hij had geregeld dat er een koffer met een bom aan boord kwam.
Almost four months after the disaster the debris of disaster flight MH17 is still scattered at the crash site in eastern Ukraine. The [Dutch] Investigation Safety Board wants to start the recovery in the short term and make a reconstruction in the Netherlands of the wreck. What can such a reconstruction say about the cause? (...)
The question is whether a reconstruction can shed new light on the cause of the crash of MH17. Twice in the past reconstructions of aviation disasters have been made: the Lockerbie disaster and the accident involving TWA flight 800. In both cases they provided information about the cause.
In the Scottish town of Lockerbie a plane of the US airline Pan Am came down in 1988. The reconstruction of the accident revealed that a bomb in the luggage hold was the cause of the crash. But the question of guilt has never been resolved. The only person convicted of the attack was the Libyan former spy Megrahi. He had arranged that a suitcase with a bomb was on board.
[RB: It is interesting that the article states that the question of guilt has never been resolved. Perhaps Justice for Megrahi is getting somewhere, internationally at least.]